• Nedir? – Sosyal medya platformları üzerinde (Facebook, Instagram, Twitter vb.) gerçekleştirilen ürün/hizmet tanıtım faaliyetleridir.
  • Neden önemlidir? Dünya nüfusunun yüzde %49’u en az 1 sosyal medya platformunun aktif kullanıcısıdır (We Are Social 2019 Raporu). Hayata ve tüketim davranışlarına yön vermeye başlayan platformlar, benzerlerimizle ve ilgilerimizle kendimize yarattığımız bir dünya haline geldi. Markanızın direkt olarak hedef kitlesiyle buluşmasını kolaylaştıran, kitlenizin istek ve ihtiyaçlarını hızlı ve doğru anlamanızı sağlayan sosyal platformlar markanızın büyük bir gücü haline gelmeli. Yaptığınız iletişim kampanyalarında çıkardığınız yeni ürüne/hizmete verilen reaksiyonları ölçmek için sosyal medya size büyük fırsatlar sunuyor.
  • Dikkat Edilmesi Gerekenler:
    • Platform Seçimi; Her platformun içeriği işleyişi ve kitlesi birbirinden farklıdır. Bu durum markanız için her platformda ayrı fırsatlar sunsa da doğru olan yaklaşım; hangi platformda reklam faaliyetlerinizi gerçekleştireceğinizi belirlemek ve markanızı hedef kitleniz ile en rahat şekilde etkileşime geçireceğiniz platformlarda reklamlarınızı yoğunlaştırmanızdır.
    • İletişim Dili; Sosyal medyanın yarattığı etkileşim dünyasında kullanıcılar, markaları insan gibi görmeyi çok seviyor. Bu durum markanız için bir değer yaratma fırsatı. Hedef kitleniz ile sağlayacağınız iletişim ve yakalayacağınız diyalog ile onların markanıza sadakatini arttırabilirsiniz. Burada önemli olan nokta, onlarla nasıl bir yaklaşım ve dille iletişime geçeceğinizdir.  Kullanacağınız dil, marka kimliğinize ve değerlerinize uygun, hedef kitlenizde heyecan yaratacak bir dil olmalıdır.
    • Trendler; Güncelin içerisinde yer almanız, iletişim faaliyetlerinizi güçlendirmenizi ve markanızın bilinirliğini arttırmanızı sağlar. Aynı zamanda insanların belirli bir konu veya gelişimde, heyecanın taze ve yüksek olması, bu alanlarda size yeni fırsatlar doğurarak gelir elde etmenizi de sağlayabilir. Önemli olan nokta bu trendlerin içerisinde markanız ile uyumlu olacak bir şekilde konumlanmanız ve doğru yaklaşımları bulmanızdır.
    • Kriz Yönetimi; Artık markalar binalarda yer alan ve sadece sunduğu ürün/hizmet ile kitlesiyle iletişime geçen kurumlar olmaktan çıktı.Bu durum markanız için yeni fırsatlar yaratma şansı olduğu kadar krizlerle de karşılanmanıza neden olabilir. Yazacağınız bir yazı, paylaşacağınız bir post kullanıcıları kızdırabilir ve markanıza cephe almış büyük bir kitle ile karşılaşabilirsiniz. Bu yüzden her paylaşımınızda dikkatli olmalısınız. Etik kurallarına, içerisinde yer aldığınız ve iş yapmakta olduğunuz topluma, kitlenize ve markanızın kimliğine uygun olacak içerikler paylaşmalısınız. Aynı zamanda oluşabilecek krizlere karşı bir kriz senaryosu oluşturarak, bu durumlarda ne yapacağınızı ve nasıl hareket edeceğinizi belirlemelisiniz.
  • Platformlar:
  • Facebook: Dijital pazarlanın en kritik noktası verilerle konuşmak ve verilere göre hareket etmektir. Birçoklarına göre Facebook bitti gibi gözükse de aslında durum pek de öyle değil. Facebook 1.95 milyar kullanıcı ile sosyal medya platformları arasında hala en çok tercih edilen platform. Sahip olduğu diğer sosyal medya platformları ile birlikte, aynı zamanda büyük bir veri havuzu olan Facebook, markanızın hedefleriyle örtüşmesi durumunda değerlendirmeniz gereken bir yer.
  • Instagram: Görselin gücünün en büyük kanıtlarından biri. 928.5 milyon kullanıcıya yarattığı eğlenceli dünya ile kullanıcılarını içerisine hapseden Instagram özellikle e-ticaret sitelerinin aktif olarak kullandığı bir platforma dönüşmüş durumda. Ürünlerinizin/Hizmetlerinizin görsel gücüne inanıyor ve pazarlama faaliyetleriniz için bu güçten faydalanmak istiyorsanız Instagram içerisinde aktif bir şekilde yer almalısınız.
  • Twitter: Platformların içerisinde güncelin en yoğun olarak takip edildiği, hayatın akışına direkt olarak yön verme gücüne erişmiş, birçok haber ve gelişmenin, insanlarla ilk buluşmasının gerçekleştiği platform. Twitter’da, markanızın reklam faaliyetleri ile birlikte iletişim dilini de en doğru şekilde yürütmelisiniz. İster platformun içerisinde yer alın ister yer almayın markanızın yarattığı bir trend veya markanızla ilgili oluşabilecek bir kriz, muhakkak Twitter’da konuşulan konular arasında yer alacaktır.
  • LinkedIn: 663.3 milyon kullanıcısı olan LinkedIn özellikle B2B pazarlamanın yoğunlukla kullanıldığı bir platform. Platform, sahip olduğu kullanıcı profili ve kullanıcıların etki gücünden dolayı pazarlama faaliyetlerinizi oldukça hassas gerçekleştirmeniz gereken bir alan. İş dünyasının buluşma adresi olan LinkedIn ile sadece pazarlama faaliyetlerinize değil, paylaşımlarınız ve iletişim dilinizle markanızın işveren imajına da değer katmalısınız.
  • YouTube: We Are Social 2019 raporuna göre, internet kullanıcılarının %90’ından fazlası video içeriklere ilgi gösteriyor. Bu içeriklerle buluşmanın en önemli adreslerinden biri de YouTube. Bununla birlikte, dijital dünyanın yarattığı hızlı değişim YouTube’u artık sadece bir video izleme platformu olmaktan çıkarıp aynı zamanda dünyanın en çok tercih edilen 2.arama motoruna dönüştürmüş durumda. Markanız için Google arama motoru reklamlarında da yer almak ne kadar önemliyse, video içeriklerle ve reklamlarla YouTube’da yer almak da o kadar önemli olmalı.
  • Başarı nasıl ölçülür? –
    • Takipçi/üye/abone sayısı
    • Platformlarda markanın konuşulma sayısı
    • Takipçilerin etki gücü
    • Dönüşüm oranı
    • Beğeni ve yorum sayısı
    • Beğeni ve yorumun niteliği
    • EtkileşimTıklama
  • Sosyal Medya reklam türleri: Sosyal medya reklamları genellikle platform bazlı farklılık gösterir.
    • YouTube Reklamları: YouTube üzerinde yapılan reklamlardır.
      • Görüntülü Reklamlar: Ana içeriğin yan kısmında yer alan önerilenler listesinin en üstünde yer alan reklamlardır. Bilgisayarlar için uygundur.
      • Yer Paylaşımlı Görüntülü Reklamlar: Ana içeriğin alttaki %20’lik bölümünde yer alan reklamlardır. Bilgisayarlar için uygundur.
      • Atlanabilir Video Reklamlar: Ana içerikten önce gösterilen ve 5 saniye sonra kullanıcının atlamasına izin verilen reklamlardır. Bilgisayarlar, mobil cihazlar, TV, oyun konsolları için uygundur.
      • Atlanamayan Video Reklamlar: Ana içerikten önce gösterilen ve atlanamayan reklamlardır. Bilgisayarlar ve mobil cihazlar için uygundur.
      • BumperVideo Reklamlar: Ana içerikten önce gösterilen ve 6 saniye süren atlanamayan reklamlardır. Bilgisayarlar ve mobil cihazlar için uygundur.
      • Sponsorlu Kartlar: Ana içerik ile alakalı olabilecek videoların içeriklerin videonun içerisinde ve sağ kısmında tavsiye edildiği reklamlardır. Bilgisayar ve mobil cihazlar için uygundur.
    • Facebook Reklam Modelleri
      • Görsel Reklamları: Ürünününüz/hizmetiniz veya markanızın görseli ile reklam verebilirsiniz.
      • Video Reklamlar: Video format ile reklam verme şeklidir. Video reklam ile haber kaynağı bölümünde ilgi çekme şansınızı arttırabilirsiniz.
      • Slayt Gösterisi: Görseli, videoyu, sesi, birleştirebilir reklamınızı daha etkileyici hale getirebilirsiniz.
      • Döngü: 2 veya daha fazla görsel ile oluşturulan reklamlardır. Farklı bağlantılar yükleyerek ürün tanıtımlarınızı yapabilirsiniz.
      • Hızlı Deneyim: Mobil cihazlarda reklam öğesine tıklanmasıyla açılan bir tam sayfa tanıtım modelidir. Bu model ile kullanıcının odağını ürününüze/hizmetinize çekme şansını arttırabilirsiniz.
      • Koleksiyon: Markanıza ait koleksiyonları yükleyebildiğiniz ve tanıtabildiğiniz bir reklam formatıdır. Kullanıcılar reklama tıkladığı zaman ‘’Hızlı Deneyim’’ formatında reklam kullanıcılara gösterilir. Koleksiyonunuzu tanıtma şansı elde edebilirsiniz.
    • Instagram Reklam Modelleri
      • Görsel Reklamlar: Platformun yarattığı dünya ile uyumlu bir reklam modeli. Görsellerin gücünü kullanarak reklam verebilirsiniz.
      • Video Reklamlar: Video formatında yayınlanan ve oldukça rağbet gören bir reklam modelidir. Bu model ile tanıtım faaliyetlerinizin başarısını arttırabilirsiniz. 15 saniyelik reklamlar Instagram için tavsiye edilen reklam uzunluğudur.
      • Döngü: Birden fazla görsel ve video reklam bağlantısıyla oluşturulan, kullanıcıların ürünlerinizi/hizmetlerinizi kaydırarak incelemesini sağlayabilirsiniz.
      • Hikaye Reklamları: Instagram hikayeleri vereceğiniz kısa süreli video reklam modelidir. Bu model ile yeni trend olan hikaye paylaşımları aracılığı ile markanıza olan ilgiyi arttırabilir ürünlerinizi/hizmetlerini tanıtabilirsiniz.
    • Twitter ReklamModelleri
      • Sponsorlu Gündem Reklamları: Bu reklam modeli ile günün Trend Topic listesinin en üstünde yer alabilir markanızı ve kampanyanızı tanıtabilirsiniz.
      • Sponsorlu Tweet Reklamları: Belirli bir tweetinizi öne çıkararak vermek istediğiniz mesajı verebilir, takipçiniz olmayan kişilerin karşısına çıkabilirsiniz.
      • Sponsorlu Hesap Reklamları: ‘’WhotoFollow’’ bölümünde yayınlayacağınız reklamlar ile takipçi sayınızı arttırabilirsiniz.
      • Uygulama Yükleme Reklamları: Akış kısmına vereceğiniz reklamlar ile uygulamanızın kullanıcılarla buluşmasını ve indirilmesini sağlayabilirsiniz.
      • Video Reklamlar: Her ne kadar Twitter yazılı iletişim modeli izleyen bir platform olsa da video içerik her platformda olduğu gibi Twitter’da da yoğun talep gören bir formattır. Bu model ile video reklamlarınızı yayınlayabilir ürününüze/hizmetinize olan ilgiyi arttırabilirsiniz.
    • LinkedIn Reklam Modelleri
      • Metin Reklamları: Vermek istediğiniz mesajı yazılı bir şekilde ileten akış, şirket ve profil alanlarında yer alabilirsiniz.
      • Dönen Reklamlar: Farklı ürünlerinizi tanıtmanıza yardımcı olan bir görüntülü reklam modelidir. Kullanıcılar mobil cihazlarda ve bilgisayarlarda reklamlarınızı gösterebilirsiniz.
      •  Görüntülü Reklamlar: Etkiyici bir görsel ve tasarım ile reklamınızı kullanıcılarla buluşturmanızı sağlayabilirsiniz.
      • Sponsorlu İçerik: Akış içerisinde reklamınızı göstererek reklamınıza ilgiyi arttırabilirsiniz.
      • Sponsorlu Inmail: LinkedIn kullanıcılarına mail yoluyla ulaşabilir tanıtım faaliyetlerini gerçekleştirebilirsiniz.
    • Influencer Reklamları: Yeni ünlülerimiz ile tanıştınız mı? Kitleleri harekete geçirme güçleriyle, yaptıklarıyla, giydikleriyle ve daha birçok sebepten dolayı kendilerine ‘’kanaat önderi’’ demek daha doğru olur. Sosyal medyanın yarattığı fırsatlarla gün geçtikçe güçlenen influencerlar, markaların pazarlama faaliyetlerinde önemli bir yere sahipler. Bu trende uyum sağlayıp kuracağınız doğru ortaklıklarla markanıza değer katabilirsiniz. Influencerlar sahip oldukları takipçi sayısı ve etkiledikleri kitleye göre kategorize edilir.
      • Ünlü Influencerlar: Zaten ünlü olan, belirli bir kitleye sahip olan, bu kitleyi online platformlara da taşımayı başaran oyuncular, müzisyenler vb. markaların influencer seçimleri arasında yer alıyorlar.
      • Makro Influencerlar: Sosyal medya ile geniş bir kitleye ulaşmış (100.000+ takipçi) ve paylaştığı içeriklerle dikkatleri üzerine çekmiş kişilerdir.
      • Mikro Influencerlar; Belirli konularda özgün hedef kitleye sahip kişilerdir. Genelde 100.000’in altında takipçileri vardır.

Influencer seçimi bir iş ortaklığıdır. Çalışmak istediğiniz influencer’ın markanızla, kitlenizle, stratejinizle ve seçtiğiniz kanallarla uyumuna dikkat edin. Örneğin; bir marka bilinirliği kampanyasında çok takipçili bir influencerla çalışmanız doğru olacakken, etkileşim hedefli bir kampanyada etkileşim oranı yüksek, nispeten takipçisi az bir influencer daha faydalı olacaktır.

Influencer’larla doğrudan veya bir ajans aracılığıyla iletişime geçebilirsiniz. Ajanslar birçok marka için influencer’la çalıştığından seçimlerinizde, mali süreçlerde ve raporlamada size destek olabilir.

Influencer ile kurulan ortaklıklar 3 kategoride toplanır:

  • Ücretli: Belirli bir ücret karşılığı yapılan çalışmalarda kontrol ve süreç markada olur. Marka paylaşımları onay sürecinden geçirebilir.
  • Ürün Karşılığı: Influencer’lara ücretsiz ürün göndererek bu ürünler ile paylaşım yapmalarına dayalı bir ortaklıktır.
  • Etkinliğe Davet: Influencer’ı marka etkinliğine davet ederek yapılan çalışmadır. Influencer’ın ücretli veya gönüllü olarak etkinlikte paylaşım yapmasını sağlayabilirsiniz.

Tavsiye Edilen Yazılar

Henüz yorum yapılmamış, sesinizi aşağıya ekleyin!


Bir Yorum Ekle

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir